Głos Pacjenta Onkologicznego Nr 4/2019 (37)

25 „Głos Pacjenta Onkologicznego” nr 4, sierpień 2019 Projekt realizowany ze środków PFRON Jakość życia w chorobie nowotworowej I właśnie takie pozytywne zaskocze- nia towarzyszyły mi w Sierakowie, gdy wprowadzałem uczestników na warsz- tat malarski Onkoprzestrzeni Kre- atywnej. Wszyscy z dużym zapałem zaakceptowali zaproponowaną przeze mnie ekspresową ścieżkę rozwojową. Zapał i zauważalna przyjemność to- warzysząca malowaniu dała na tyle zaskakująco dobry rezultat, że zaled- wie trzydniowy warsztat zaowocował szeregiem obrazów na tyle przekonu- jących, że udało się z nich stworzyć ekspozycyjną kolekcję. Zestaw wybra- nych prac stał się wędrującą wystawą, która w październiku już ósmy raz bę- dzie prezentowana. Tym razem na XV Forum Rynku Zdrowia w Warszawie. Wcześniej prace wystawiliśmy na dwóch pokazach w miejscu plene- ru w Ośrodku Kama w Sierakowie, potem eksponowaliśmy je w Zamku Opalińskich w Sierakowie, następnie w Centrum Onkologii na Ursynowie i w Galerii POA Nowolipki w War- szawie. Obrazy towarzyszyły zorga- nizowanym przez nas i Warszawską Szkołę Filmową Pierwszym Warszaw- skim SpotkaniomOnkoprzestrzeni Fil- mowej w kinie Elektronik. Od sierpnia 2019 prace dekorują szpitale onkolo- giczne Magodent Grupy Luxmed. Na zestaw eksponowanych obra- zów realizowanych techniką akrylową na formatach B1, B2, B3 składają się głównie kompozycje o zróżnicowa- nych motywach abstrakcyjnych oraz inspirowanych otaczającą nas na ple- nerze przyrodą. Zasygnalizowane jest też zadanie rysunkowe o charakterze studyjno-poznawczym. W repertu- arze moich warsztatowych propo- zycji obok zadań o autoekspresyjnej wymowie bardzo istotna była praca z poszerzaniem wrażliwości percep- cyjnej oraz kreacyjnej. Nie jestem profesjonalnym artete- rapeutą, ale wiem, że w tej technice terapeutycznej dominuje forma nie- skrępowanej ekspresji, gdzie aspekt edukacyjny jest drugorzędny. W przypadku moich warsztatów przywiązywałemwagę do konsekwen- cji rozwojowych. Nie wykluczam, że przekonanie to wypływa z mojej 40 letniej rutyny pedagogicznej. Ale też z drugiej strony osobiście przychylam się do opinii, że aspekty dydaktyczno- -rozwojowe praktyki artystycznej niosą niebagatelny ładunek terapeutyczny. Element autoekspresji, zasadniczo główny w artystycznej wypowiedzi, pozostawia pole dla wielu innych do- broczynnych funkcji, jakie spełnia kre- atywność w dziedzinie plastyki. Warsztaty rozpoczęły się wykładem i prezentacją otwierającą umysły i oczy na podstawowe aspekty twór- czości malarskiej . Mogę przypuszczać, że ten wstęp okazał się korzystny dla finalnych efektów. Chciałbym tu zrobić dygresję. Kiedyś się łudziłem, że wy- starczy podać instrukcję, by poinstru- owani adepci osiągali doskonałe efekty. Po latach doświadczeń pedagogicznych stwierdzam, że kursanci mając podaną procedurę potrafią z niej skorzystać i w pełni zrozumieć dopiero po włą- czeniu własnego doświadczenia. Pełne zrozumienie niejednego zagadnienia pozornie przyswojonego na pierwszej lekcji może przyjść dopiero po wielu latach samodzielnej praktyki. Sam tego doświadczyłem. W aspekcie psychoterapeutycznym warto wykorzystać doświadczenie płynące z aktywności artystycznej do przeanalizowania spójności swo- jej wewnętrznej konstrukcji, swo- ich potrzeb, oczekiwań ideałów, najistotniejszych treści z formą, czy- li ze sposobem życia. Potraktowanie swojego życia jako najważniejszego dzieła sztuki, spełniającego artystyczne kryteria harmonii, spójności, jedności kompozycyjnej może poprawić rów- nież jakość i satysfakcję z życia i w kon- sekwencji może też nasze zdrowie. Warsztaty malarskie dla pacjentów onkologicznych w Sierakowie. Prace uczestników warsztatów. Ewa Grabiec-Raczak ze Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa-Centrum podczas warsztatów malarskich w Sierakowie

RkJQdWJsaXNoZXIy NDk0NjY=