Głos Pacjenta Onkologicznego Nr 6/2019 (39)

25 „Głos Pacjenta Onkologicznego” nr 6, grudzień 2019 Projekt realizowany ze środków PFRON Innowacje Dorota Szwałek ukończyła Dziennikarstwo i Edukację Medialną oraz Pracę Socjalną na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego wWarszawie. Jest menedżerem ds. Strategii i Rozwoju w Screening Up, firmie zajmującej się rejestracją pacjentów na badania przesiewowe. Dotychczasowa działalność Screening Up pokazuje, że zwiększenie zgłaszalności na badania profilaktyczne w Polsce jest możliwe, dzięki wsparciu profesjonalnej firmy. Jak zwiększyć zgłaszalność na badania profilaktyczne Niełatwe początki Był styczeń 2012 roku. Nowy po- czątek – Karol Szwałek, właściciel fir- my Screening Up wykonał pierwszy telefon do placówki medycznej, oferując wsparcie rejestracji telefonicznej w za- praszaniu kobiet kwalifikujących się do profilaktycznych badań mammogra- ficznych. To była przychodnia w Bia- łymstoku, w którym zgłaszalność na mammografię w ramach badań prze- siewowych była wtedy na poziomie 35%. Właścicielowi przychodni zależało, aby na badania trafiało jak najwięcej ko- biet. Podpisaliśmy umowę i zaczęliśmy rejestrować pacjentów na mammografię. W ciągu pierwszych 12 miesięcy sku- tecznie zachęciliśmy do badań 5 000 kobiet i w szybkim czasie zgłaszalność w Białymstoku osiągnęła poziom 45%. Mimo tego początki nie były łatwe, ponieważ przekonywanie innych placó- wek medycznych do tego, że umawianie zdrowych osób na badania profilaktycz- ne ma sens, okazało się żmudną pracą. Już na początku naszej pracy przekonaliśmy się, że wbrew obiegowej opinii, to nie społeczeństwo nie chce korzystać z badań profilaktycznych, ale placówki medyczne, koncentrując swoje wysiłki na leczeniu, rozwiązywaniu problemów w brakach kadrowych, finansach, nie zajmują się profilaktyką. Najczęściej nie mają pomysłu na ich skuteczną realizację. Większość poten- cjalnie zdrowych osób, bo do takich przecież kierowane są programy pro- filaktyczne, po prostu nie wie o takich programach, a nawet jak wie, to nie wie, gdzie może je wykonać. Początkowo popełnialiśmy wiele błę- dów, ale błędy te były dodatkowym bodźcem do nauki i doskonalenia na- szej usługi, jaką jest outsourcing call center outbound w obszarze profilak- tyki. Nie poddaliśmy się, ponieważ bar- dzo szybko uzmysłowiliśmy sobie, że profilaktyka, w tym badania przesie- wowe, są najwydajniejszym sposobem oszczędzania pieniędzy w ochronie zdrowia i zarazem ochroną ludzkiego życia i prędzej czy później staną się jed- nym z najważniejszych tematów. Nasza metoda i jej skuteczność Przez 8 lat wytężonej pracy sku- tecznie zachęciliśmy do badań pro- filaktycznych prawie 159 000 osób. Przeprowadziliśmy ponad 2 mln roz- mów telefonicznych. Widząc niską zgłaszalność w programach profilak- tycznych, a jednocześnie ich mnogość, usługę rozszerzyliśmy o rejestrację na profilaktyczne badania raka szyjki macicy, profilaktyczne badania ko- lonoskopowe w kierunku raka jelita grubego, profilaktykę chorób układu krążenia w POZ. Postawiliśmy na przyjazny i rzeczowy kontakt telefoniczny kierowany do wy- branej populacji, a także indywidualne podejście do współpracujących z nami placówek medycznych. Wygranymi w tej współpracy są wszyscy. Rejestro- wane osoby, dzięki naszej inicjatywie często przychodzą na badanie zanim będzie za późno. Czują się zaopieko- wane. Podczas rozmowy telefonicznej umawiamy pacjentów na konkretny termin, do konkretnej placówki na konkretne badanie. Jeśli zdarzy się, że z przyczyn losowych ktoś nie dotarł na badanie, umawiamy go kolejny raz, aż do skutku. Samych odmów udziału w badaniach jest niewiele, w granicach 4%. Dużo więcej jest sytuacji, w których osoby, do których dzwonimy, proszą o kontakt w późniejszym czasie, ponie- waż w danej chwili z różnych przyczyn nie mogą wziąć udziału w badaniu. Nasze doświadczenia potwierdzają również dane, które zostały opubli- kowane w Raporcie Kantar Millward Brown zrealizowanym na zlecenie Biu- ra Prasy i Promocji Ministerstwa Zdro- wia pt. Badanie postaw wobec zachowań zdrowotnych w zakresie profilaktyki no- wotworowej wśród mieszkańców Polski ze szczególnym uwzględnieniem postaw Polek wobec raka szyjki macicy i raka piersi 1 . Raport pokazuje, że na pierw- szym miejscu wśród powodów nie- poddawania się badaniom są lenistwo, brak czasu i zabieganie . Nasza usługa wychodzi więc naprzeciw potrzebom osób chcącym wziąć udział w badaniu. Rozmowa telefoniczna, jaką przepro- wadzają nasze rejestratorki, to również czas poświęcony na rozwiewanie wąt- pliwości dotyczących ewentualnego bólu, wstydu, pytań o badającego tech- nika, położną, lekarza, pielęgniarkę, informacji o tym, jak przygotować się

RkJQdWJsaXNoZXIy NDk0NjY=