Głos Pacjenta Onkologicznego Nr 6/2019 (39)

26 „Głos Pacjenta Onkologicznego” nr 6, grudzień 2019 Projekt realizowany ze środków PFRON Innowacje do badania, ile czasu ono zajmuje. To są również zadawane przez niezdecy- dowanych pacjentów pytania o to, czy warto pójść się zbadać i odpowiedzi na te pytania. Sukces naszej metody po- lega między innymi na tym, że każ- dą z rejestrowanych osób traktujemy indywidualnie. Posiadamy oczywiście wzorcowy schemat rozmowy, który jest najskuteczniejszy, a nasze rejestra- torki są wyposażone w potrzebną do rozmów wiedzę, ale główny nacisk stawiamy na empatię, intuicję, zro- zumienie i umiejętność poprowadze- nia rozmowy tak, aby nieprzekonana osoba chciała się zbadać. Jak pokazują prowadzone przez nas statystyki i dane NFZ, które śledzimy, to się udaje. W każdym mieście, w którym na- wiązujemy współpracę z placówką medyczną w zakresie zwiększania zgłaszalności na badania profilak- tyczne, faktycznie wzrasta liczba osób korzystających z tych badań. W przy- padku mammografii bardzo często tra- fiamy do kobiet, które tych badań nigdy nie wykonywały lub wykonywały je bardzo dawno. Dzięki temu, że do nich trafiamy oraz pilnujemy, aby kobiety, które w miarę regularnie się badają, nadal zachowywały interwał, odsetek objęcia populacji w mieście/powiecie wzrasta. Nasza metoda – oparta o telefoniczną rejestrację – dotarcia do osób potencjalnie kwalifikujących się do badań profilaktycznych, jest znacznie skuteczniejsza niż inne, dotychczas stosowane, takie jak spoty reklamowe, plakaty, ulotki, spotkania edukacyjne, czy wysyłka zaproszeń listownych. Jest to metoda znacznie efektywniejsza finansowo, jak również ilościowo, uwzględniając procentowy udział populacji kwalifikującej się do sreeningu. Mieliśmy okazję przekonać się o tym współpracując m.in . przy projektach profilaktycznych realizowanych dzięki środkom z Regionalnych Programów Operacyjnych w województwach świę- tokrzyskim i dolnośląskim. Sposób dotarcia dzięki call center outbound z jednoczesną rejestracją na konkret- ne badania jest nieporównanie tańszy i znacznie bardziej efektywny. Wynik rekrutacji potencjalnie mogących wziąć udział w badaniu kolonosko- powym osób jest jednym z tego przy- kładów. W projekcie dzięki ulotkom, plakatom, spotkaniom edukacyjnym przez 2 lata trwania projektu (IX 2016 – VIII 2018) udało się skutecznie zachę- cić do badań 1 600 osób. Przez ostatnie 10 miesięcy trwania projektu, kiedy Szpital nawiązał współpracę ze Scre- ening Up, dzięki metodzie call center outbound skutecznie zachęciliśmy do badań 2 215 osób. Różnica jest znaczna. Raport NIK Jak na tle metody call center outbo- und wypadają zaproszenia, których Ministerstwo Zdrowia zaprzesta- ło wysyłkę na koniec 2015 roku? Tu również mamy przewagę. Działaliśmy i docieraliśmy telefonicznie do kobiet już wtedy, kiedy zaproszenia jeszcze były wysyłane. Wiele z nich nie dosta- ło zaproszenia (adres był nieaktualny, listonosz nie doniósł, itp.), a te, które dostały, w wielu przypadkach odłożyły je na półkę. Dopiero nasz telefon był impulsem do zapisania się i przyjścia na badanie. W 2014 r. Najwyższa Izba Kontroli wydała raport dotyczący Oceny kosz- towności i efektywności realizacji za- dań NPZChN 2 , w którym wskazywała na – wysokie koszty administracyjno- -logistyczne przy niskiej zgłaszalności kobiet na badania cytologiczne i mam- mograficzne. W tym samym Raporcie, we wnioskach końcowych prezes NIK, odwołał się do wcześniejszego Rapor- tu 3 , wskazując, że – Minister zdrowia nie podjął działań w celu zweryfikowa- nia skuteczności działań administracyj- no-logistycznych programów profilaktyki oraz nie dokonał analizy innych metod i form organizacyjnych, które mogłyby zwiększyć liczbę kobiet uczestniczących

RkJQdWJsaXNoZXIy NDk0NjY=