Głos Pacjenta Onkologicznego Nr 6/2019 (39)

27 „Głos Pacjenta Onkologicznego” nr 6, grudzień 2019 Projekt realizowany ze środków PFRON Innowacje w programach profilaktycznych i jedno- cześnie podkreślił, że – w ocenie NIK tak niski poziom zgłaszalności kobiet na badania przesiewowe jest niesatysfakcjo- nujący i podważa skuteczność realizacji NPZChN. Z tego powodu konieczne jest zmodyfikowanie dotychczasowych dzia- łań służących zwiększeniu liczby osób korzystających z badań przesiewowych. Wojewódzkie Ośrodki Koordy- nujące nie funkcjonują już 4 lata, a decyzja o ich likwidacji z perspek- tywy czasu nadal wydaje się słusz- na. W 2019 r. wykonano 1 038 876 mammografii. To o 88 494 mammo- grafie mniej niż w 2015 r. Jednak ko- biet w wieku 50–69 lat również jest mniej niż w 2015 r. W 2015 r. było ich 5 404 594, a w 2019 r. o 26 550 mniej. Biorąc pod uwagę oba współczynniki, po likwidacji WOK, z mammografii na dzień dzisiejszy korzysta 61 944 kobiety mniej niż w ostatnim roku wysyłki za- proszeń. Zgłaszalność spadła z 44,07% do 39,17%. Rocznie na samą wysyłkę zaproszeń przeznaczano ponad 3 mi- liony zł. Koszty Koszt usługi call center outbound różni się w zależności od specyfiki badania i składa się na niego wiele czynników. Jest jednak jednostkowo znacznie tańszy niż wysyłka zapro- szeń i obsługa administracyjno-logi- styczna. Ponadto metoda docierania telefonicznie do pacjentów jest szybsza, bardziej wydajna oraz wygodniejsza zarówno dla placówek medycznych, jak i pacjentów. Dzięki umówieniu na konkretny termin z wyprzedzeniem za- równo pacjent rezerwuje swój czas na badanie, jak i placówka medyczna jest przygotowana na jego przyjście. Naj- ważniejszą daną o osobie zapraszanej na badanie, oprócz numeru PESEL jest numer telefonu. Staramy się uzmysła- wiać ten fakt współpracującym z nami świadczeniodawcom. Dbanie o prawi- dłowe dane pacjentów w placówkach medycznych jest często dla nich sa- mych dużym wyzwaniem, ale przynosi to ogromną korzyść dla systemu. Wyróżnia nas również to, że rozlicza- my się pay for success , dzięki czemu placówki medyczne z nami współpra- cujące nie ponoszą ryzyka finansowe- go, a my skupieni jesteśmy w 100% na efektywności, jednocześnie zachowu- jąc wysoką jakość wykonywanej pracy i dbając zadowolenie osób rejestrowa- nych na badania profilaktyczne. Z takiegomodelu współpracy z nami korzysta obecnie ponad 20 placówek medycznych w różnych programach profilaktycznych, w różnych częściach kraju, z różną formą własności i stop- niem referencyjności. Model współ- pracy jednak jest zawsze podobny. Do każdej placówki medycznej, tak, jak do rejestrowanych osób, podchodzi- my indywidualnie, ponieważ każda z nich ma swoją specyfikę, organiza- cję, możliwości kadrowe i sprzętowe. Z każdą z placówek budujemy relację, która zwykle owocuje długofalową współpracą. Z naszej inicjatywy w Strategii Na- rodowego Funduszu Zdrowia na lata 2019-2023 pojawiła się koncepcja pre- miowania świadczeniodawców reali- zujących programy profilaktyczne po osiągnięciu wyznaczonych progów objęcia populacji. Apelujemy o wpro- wadzenie tzw. stawki akwizycyjnej za skuteczne zachęcanie pacjentów do badań profilaktycznych. Stawki NFZ za badania profilaktyczne ciągle pozostają na niskim poziomie, dlatego zarządzający placówkami bardzo czę- sto nie traktują ich jako priorytet, ani nawet jako ważne źródło dodatkowego nielimitowanego przychodu. Współ- praca z nami, owocująca zwiększeniem udziału ilości osób, korzystających z programów profilaktycznych sprawia, że wzrasta rentowność wykonywanych programów, jednak, patrząc przez pry- zmat systemu, to wciąż za mało. Podsumowanie Potrzeba zmian dotyczących organi- zacji i realizacji programów profilak- tycznych wśród świadczeniodawców jest ogromna. Konieczne jest wpro- wadzenie koordynowanej opieki me- dycznej uwzględniającej programy profilaktyczne, których bazą powinna być Podstawowa Opieka Zdrowotna, a lekarz rodzinny byłby odpowiedzialny za poziom wykonania badań profilak- tycznych u swoich pacjentów. Aby było to możliwe, POZ powinien posiadać narzędzia, które mu w tym pomogą. Takim narzędziem z całą pewnością jest call center outbound, który powi- nien współpracować nie tylko z każ- dym POZ, każdą przychodnią AOS, ale i każdym szpitalem oraz każdym cen- trum onkologii w Polsce. Źródła: 1. Raport Kantar Millward Brown „Badanie postaw wobec zachowań zdrowotnych w zakresie profilaktyki nowotworowej wśród mieszkańców Polski ze szcze- gólnym uwzględnieniem postaw Polek wobec raka szyjki macicy i raka piersi”, publikacja z dnia 23.06.2017 r. 2. Raport Najwyższej Izby Kontroli „Realizacja zadań Narodowego Pro- gramu Zwalczania Chorób Nowotwo- rowych” KZD-4101-03/2013 nr ewid. 16/2014/P/13/130/KZ 3. Wniosek pokontrolny NIK, sformuło- wany po kontroli realizacji wybranych zadań „Narodowego programu zwalcza- nia chorób nowotworowych” w latach 2006–2008; Nr kontroli P/08/098 (znak akt 147/2009/P/08/098/KPZ).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDk0NjY=