O prostacie bez skrępowania – akcje edukacyjne
2019-08-27
Polskie organizacje pacjenckie przez wiele lat ciężko pracowały na to, aby o raku prostaty mówiło się wiele i bez zbędnego skrępowania. Jeszcze kilka lat temu problem ten był społecznie mało dostrzegany. Media niechętnie pokazywały programy, w których mówiono o profilaktyce, bądź leczeniu nowotworu gruczołu krokowego. Osoby znane publicznie ukrywały fakt swojej choroby, nie dzieliły się swoimi przeżyciami. O to, aby rak prostaty przestał być tabu i zaczął być tematem podejmowanym na szerszym forum walczyły m.in. pierwsza w Polsce fundacja urologiczno-onkologiczna – Fundacja „Wygrajmy Zdrowie” oraz Stowarzyszenie Mężczyzn z Chorobami Prostaty „Gladiator”. Powoli, dzięki takim działaniom jak dystrybucja materiałów edukacyjnych, spotkania edukacyjne dla pacjentów i ich rodzin, pikniki zdrowotne, grupy wsparcia oraz porady i konsultacje, udało się zwiększyć wiedzę i świadomość społeczną o tym nowotworze. Największy przełom nastąpił jednak ok. 2 lat temu, kiedy plony zaczęły przynosić duże, ogólnopolskie kampanie społeczne dedykowane rakowi prostaty.
Kampania "Prostata na lata"
Jedną z pierwszych i najbardziej kompleksowych jest kampania „Prostata na lata”prowadzona przez Fundację „Wygrajmy Zdrowie” od 2011 roku. Ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat raka gruczołu krokowego, wsparcie pacjentów onkologicznych w ich walce z chorobą oraz przełamanie tabu związanego z chorobami stercza. W naszej kampanii najbardziej zależy nam na dotarciu do mężczyzn oraz ich rodzin z przekazem, że raka prostaty można skutecznie leczyć. Chcemy też uświadomić wszystkim ojcom, że regularne badania pod kątem męskich nowotworów mogą zapewnić im długie życie i czas na wychowanie dzieci. – mówi Szymon Chrostowski, prezes Fundacji.
Patronat merytoryczny nad całością objęły towarzystwa naukowe działające w polskiej onkologii: Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej, Polska Unia Onkologii oraz Polskie Towarzystwo Urologiczne. W odpowiedzi na potrzeby pacjentów z rakiem prostaty powstał szereg materiałów edukacyjnych, m.in: kompleksowy poradnik dla pacjentów oraz foldery edukacyjne, które trafiły do placówek onkologicznych w całej Polsce. Na stronie www.prostatanalata.pl pacjenci i ich rodziny znajdą informacje na temat choroby, sposobów jej leczenia oraz porady z zakresu psychoonkologii. Do tej pory rozdystrybuowano 18 000 folderów edukacyjnych i 8000 poradników. W latach 2011-2013 w 15 województwach odbyły się debaty zdrowotne w Urzędach Marszałkowskich z udziałem konsultantów i lokalnych specjalistów, władz samorządowych i mediów. W samorządach lokalnych np. Olecko, Ostrowiec Świętokrzyski, Warszawa zorganizowano akcje bezpłatnych badań profilaktycznych oraz spotkań edukacyjnych. Ambasadorami kampanii są m.in.: Maciej Damięcki, Włodzimierz Szaranowicz, Jacek Kawalec, Leszek Blanik, Artur Boruc, Joanna i Dariusz Brzezińscy oraz wielu innych.
W tym roku podsumowując 3 lata wędrówek po Polsce został opracowany Raport „Prostata na lata – epidemiologia, profilaktyka i leczenia nowotworu gruczołu krokowego w Polsce”, zaprezentowany podczas konferencji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego 20 czerwca 2013 r. (raport dostępny online na www.prostatanalata.pl). To pierwszy w Polsce raport na temat stanu profilaktyki i leczenia nowotworu gruczołu krokowego prezentujący dane ze wszystkich województw. Powstał on na bazie debat „Prostata na lata”, w których brało udział środowisko lekarskie, przedstawiciele władz samorządowych odpowiedzialni za politykę zdrowotną w województwach i władze Narodowego Funduszu Zdrowia - ocenia prof. dr. hab. n. med. Marek Sosnowski, konsultant Krajowy ds. Urologii.
W ostatnim czasie kampania miała swoją kobieca odsłonę, znane aktorki i gwiazdy wsparły ją prezentując swoje Kobiece triki – jak zaciągnąć faceta na badania. 26,4% mężczyzn w wieku min. 40 lat najchętniej zdecydowałoby się wykonać badania profilaktyczne w kierunku raka prostaty za namową żony lub partnerki – wynika z badania przeprowadzonego w ramach kampanii „Prostata na lata” (Badanie zrealizowane zostało przez PBS w dniach 10-12.05.2013. Wzięło w nim udział 246 mężczyzn w wieku min. 40 lat).
Namówiłam swojego męża Macieja do zrobienia sobie podstawowego badania PSA z krwi. Przekonałam Go używając kilku prostych argumentów – mówi Joanna Damięcka, żona Macieja Damięckiego. Wyniki badania pokazują jednoznacznie, jaki wpływ na mężczyznę potrafi mieć kobieta. Tutaj pomocne okazują się być typowo kobiece techniki perswazji. Sama co roku (od wielu lat) stosuję się do zaleceń ginekologa, czyli poddaję się badaniom cytologicznym i badaniom USG piersi a co dwa trzy lata badaniom mammograficznym piersi. Uważam, że każdy kulturalny nowoczesny mężczyzna dba o swoje zdrowie tak, jak dba o zdrowie swojego samochodu. Chciałabym żebyśmy razem dożyli starości. Nie chcę żeby było za późno tak, jak w przypadku dwóch kolegów męża, których już nie ma wśród nas! Wystarczyło. Przebadał się i uniknęliśmy tragedii. Rak prostaty został wykryty na tyle wcześnie, że został zduszony w zarodku. Teraz jest pod kontrolą, czyli musi co trzy miesiące powtarzać badanie PSA. Minęło trzy lata. Jest ok. – kontynuuje Joanna Damięcka.
Męska sprawa
W ubiegłym roku ruszył także ministerialny projekt informacyjno-edukacyjny „Mężczyzna 45+” finansowany ze środków unijnych.