Komunikacja lekarz - pacjent. Nie ma głupich pytań.
2023-12-13
Adrianna Sobol, psychoonkolog z Warszawiskiego uniwersytetu Medycznego podczas Akademii Dobrych Praktyk szkoliła pacjentów onkologicznych i ich bliskich jak rozmawiać i słuchać lekarza.
Podstawowym celem komunikacji jest sformułowanie celów terapeutycznych wraz z przekazaniem konkretnych wskazówek, jak pacjent wraz z rodziną mają zarządzać jego zdrowiem, w tym procesem leczenia. Pacjenci, którzy mają pozytywne doświadczenia w komunikowaniu się z personelem medycznym łatwiej akceptują leczenie, lepiej współpracują i chętniej dostosowują swoje życie do otrzymanych wskazówek. Relacje z pacjentem oraz jego rodziną zawsze powinny mieć otwarty i partnerski charakter.
Bardzo ważne dla dalszej współpracy ma pierwsze spotkanie z chorym. Nie można już nigdy do tego momentu wrócić i zacząć wszystkiego od początku. Nie da się nadrobić tego, co zostało niefortunnie sformułowane lub po prostu źle odebrane. Pacjent zawsze patrzy na pielęgniarkę czy lekarza przez pryzmat pierwszego wrażenia.
W warsztatach poświęconych komunikacji, zorganizowanych przez PKPO w ramach projektu "Pacjent Wykluczony" staraliśmy się pokazać, że nie ma głupich pytań i zawsze warto jest rozmawiać.
CAŁOŚĆ WYKŁADU DOSTĘPNA POD LINKIEM - WIDEO