• YouTube
  • Facebook
  • Twiter

Newsletter

Zgoda RODO

19-23 Września - Jubileuszowy (10.) Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi

2022-09-20

10. edycja Europejskiego Tygodnia Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi odbywa się w ramach kampanii Zrozumieć Nowotwory Głowy i Szyi (ang. Make Sense Campaign). Kampania Make Sense prowadzona jest przez Europejskie Towarzystwo Nowotworów Głowy i Szyi (ang. European Head and Neck Society – EHNS), którego Prezydentem jest Profesor Wojciech Golusiński.

Edukacja na temat wczesnych objawów raka głowy i szyi ma kluczowe znaczenie w zapobieganiu tysiącom zgonów każdego roku i zmniejszenia destrukcyjnego wpływu choroby na osoby, które przeżyły tę chorobę.

Jako że liczba zachorowań na raka głowy i szyi na całym świecie ma dramatycznie wzrosnąć o ponad 200 000 przypadków do 2030 r., poprawa świadomości na temat tych chorób ma kluczowe znaczenie.

Rak głowy i szyi jest szóstym pod względem częstotliwości nowotworem złośliwym oraz ósmą pod względem liczby przyczyną zgonów z powodu nowotworów złośliwych w Europie (około 73 000 zgonów w 2020 roku) [i],[ii]. Chociaż uważany jest za chorobę, której można zapobiec, około 60% wszystkich nowotworów głowy i szyi jest diagnozowanych u chorych w późnym stadium zaawansowania klinicznego. W tej grupie, dwie trzecie chorych nie przeżywa 5 lat[iii],[iv]. Dla tych, którzy przeżyją, trwałe skutki mogą być wyniszczające. Badanie z 2021 roku zainicjowane przez Europejskie Towarzystwo Nowotworów Głowy i Szyi oraz Europejską Koalicję Pacjentów Onkologicznych (ang. European Cancer Patient Coalition - ECPC) wykazało, że osoby, które przeżyły nowotwór złośliwy głowy i szyi, zmagają się z szeregiem fizycznych, społecznych i zawodowych konsekwencji wywołanych chorobą.[v]

Edukacja społeczeństwa i pracowników ochrony zdrowia w zakresie objawów nowotworów głowy i szyi jest nieodłącznym elementem kampanii, która zachęca do wcześniejszego zgłaszania się i diagnozowania choroby, aby wcześnie rozpocząć leczenie. Jeśli terapia rozpoczęta jest we wczesnym stadium choroby, 80-90% chorych przeżyje, co pokazuje, że szybka diagnoza może zmniejszyć śmiertelność i pozytywnie wpłynąć na wyniki leczenia. [vi]

 

Reguła, która może uratować życie

Kampania Make Sense w 2013 roku stworzyła regułę "1 przez 3", aby przyczynić się do szybkiego rozpoznania choroby. Osoba, która zauważyła u siebie jeden lub więcej spośród sześciu niecharakterystycznych objawów nowotworów głowy i szyi i u której dolegliwości trwają co najmniej trzy tygodnie, powinna niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Są to następujące objawy: niegojące się owrzodzenie, biały lub czerwony nalot w jamie ustnej, ból gardła, chrypkę, ból podczas połykania lub trudności z połykaniem, guz na szyi, jednostronną niedrożność nosa lub krwistą wydzielinę z nosa. Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi w 2022 roku promuje nowe hasło "Make It Make Sense: Poznaj ratującą życie regułę 1 przez 3".

"W przypadku wczesnej diagnozy i leczenia, rak głowy i szyi może mieć dobre rokowanie. Wiele osób, u których rozpoczęto leczenie w zaawansowanym stadium choroby cierpi z powodu poważnych konsekwencji, które niesie ze sobą rak głowy i szyi" - podkreśla prof. dr hab. n. med. Wojciech Golusiński, Kierownik Katedry i Kliniki Chirurgii Głowy, Szyi i Onkologii Laryngologicznej Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Prezydent EHNS. - "Kampanie takie jak Make Sense mają ogromną rolę w rozwiązywaniu problemu ograniczonej wiedzy na temat nowotworów głowy i szyi wśród społeczeństwa w całej Europie,
a szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie obserwujemy najwyższe wskaźniki zachorowalności i śmiertelności w Europie."

 

Kampania Make Sense ma sens

Świadomość na temat nowotworów głowy i szyi wzrosła od czasu zainicjowania kampanii Make Sense. Badanie przeprowadzone w 2020 roku wśród 5 700 osób z 5 krajów wykazało, że 62% respondentów miało minimalną wiedzę na temat nowotworów głowy i szyi, co stanowi poprawę w porównaniu z badaniem przeprowadzonym dziesięć lat wcześniej. [vii],[viii] Wiedza na temat HPV jako czynnika ryzyka zachorowania na raka głowy i szyi również uległa poprawie wraz z wdrożeniem w całej Europie w ciągu ostatnich 10 lat programów szczepień przeciwko wirusowi HPV dla obu płci. 

Dzięki kampanii Make Sense od 2013 r. w ponad 1200 klinikach w całej Europie przebadano ponad 110 000 osób pod kątem nowotworu głowy i szyi. Najnowszym osiągnięciem kampanii jest publikacja w sierpniu 2022 r. w uznanym czasopiśmie naukowym Oral Oncology europejskich wytycznych dotyczących standardów postępowania w zakresie opieki nad chorym z nowotworem głowy i szyi.

 

Dlaczego to wciąż za mało?

Eksperci ostrzegają, że w Europie nadchodzi "epidemia raka". Szacuje się, że liczba nowych przypadków nowotworów złośliwych głowy i szyi wzrośnie o ponad 200 000 na całym świecie w ciągu najbliższych 10 lat, a kolejnych 587 000 osób umrze z powodu tej choroby do 2030 roku, co oznacza wzrost o 120 000 w porównaniu z rokiem 2020. [ix],[x]  Dlatego też wzmocnienie wspólnych działań w celu zwiększenia świadomości i poprawy wyników leczenia chorych w tej grupie nowotworów pozostaje niezwykle istotne.

"Rosnące wskaźniki zachorowań na nowotwory głowy i szyi oraz spadek jakości życia chorych na te nowotwory wymagają szczególnego zainteresowania wszystkich pracowników ochrony zdrowia, polityków i ministerstwa zdrowia w zakresie podejmowanych działań, które poprawią los chorych na nowotwory głowy i szyi" - mówi rzecznik Europejskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych (ang. European Cancer Patient Coalition – ECPC) - "Zwiększenie świadomości na temat wczesnych objawów, a także czynników ryzyka choroby będzie miało realny wpływ na wyniki leczenia pacjentów w całej Europie przez wiele lat".

 

Dołącz do nas !

Tydzień Profilaktyki Nowotworów Głowy i Szyi Make Sense 2022 trwa od 19 do 23 września. W tym czasie planowane są aktywności, które będą realizowane w całej Europie. W Polsce będą to m.in.  spotkania informacyjne z pacjentami, bezpłatne badania profilaktyczne, spotkania z mediami. Chcąc podnieść świadomość społeczną na temat nowotworów głowy i szyi zaplanowaliśmy serię wykładów dla uczniów szkół ponadpodstawowych. W poniedziałek 19 września w Warszawie odbędzie się konferencja prasowa z udziałem Ministra Zdrowia Adama Niedzielskiego. Podczas konferencji przybliżymy Państwu temat nowotworów głowy i szyi, ich epidemiologii, współczesnych metod leczenia, trudności z jakimi pacjenci borykają się na co dzień. Podjęta zostanie również problematyka szczepień przeciwko wirusowi brodawczaka ludzkiego, będącego jedną z przyczyn rozwoju choroby. Zwieńczeniem Tygodnia Profilaktyki będzie rajd rowerowy w pięknych okolicznościach przyrody Puszczykowa koło Poznania w myśl zasady „aktywnie przeciw chorobie nowotworowej”.

W Tygodniu Profilaktyki uczestniczy wiele znakomitych ośrodków medycznych na terenie całego kraju. Mieszkańców Warszawy, Poznania, Krakowa, Wrocławia, Łodzi, Lublina, Białegostoku, Gdańska, Zabrza, Kielc, Zielonej Góry, Grudziądza, Zamościa, Kołobrzegu, Siedlec, Radomia, Tomaszowa Mazowieckiego i oraz okolic zapraszamy do wzięcia udziału w Tygodniu. Bezpłatne badania profilaktyczne dla pacjentów odbywać się będą w: POZNANIU, WROCŁAWIU, ZIELONEJ GÓRZE, KRAKOWIE, GDAŃSKU, ZABRZU, KIELCACH, GRUDZIĄDZU, ZAMOŚCIU, LUBLINIE, WARSZAWIE, RADOMIU, BIAŁYMSTOKU, ŁODZI.

Szczególną role odgrywają media społecznościowe, które mają ogromny wpływ na zwiększenie świadomości na temat raka głowy i szyi. Aby dowiedzieć się więcej o naszych działaniach, odwiedź strony: makesensecampaign.eu i glowaiszyja.pl, śledź kanały kampanii na Twitterze, Facebooku i Instagramie oraz dołącz do dyskusji online, używając hashtagu #MakeItMakeSense.

 

Nowotwory głowy i szyi  

Nowotwory głowy i szyi to każdy nowotwór znajdujący się powyżej obojczyka, z wyłączeniem nowotworów mózgu, gałki ocznej i przełyku. Ponad 90% nowotworów powstaje w komórkach nabłonka wyściełającego wilgotne powierzchnie jamy ustnej, gardła, krtani, nosa i zatok przynosowych.

 

O kampanii   

Kampania Make Sense, prowadzona przez European Head and Neck Society (EHNS), ma na celu zwiększenie świadomości na temat nowotworów głowy i szyi, a co za tym idzie - poprawę wyników leczenia pacjentów z tą chorobą. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez:

Kampania Make Sense jest wspierana przez firmy Merck, MSD, ATOS i Bristol Myers Squibb. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie https://makesensecampaign.eu/, na Twitterze i na Facebooku.

 

[iii] Vermorken JB, et al. Ann Oncol 2010;21(Suppl 7):vii252–61.

[iv] Gatta et al. Eur J Cancer. 2015 Oct;51(15):2130-2143.

[v] Make Sense Campaign Head and Neck Survivor Survey 2021. Data on File.

[vi] MSD Manual. Overview of Head and Neck Tumors. Dostępne na: https://www.msdmanuals.com/en-nz/professional/ear,-nose,-and-throat-disorders/tumors-of-the-head-and-neck/overview-of-head-and-neck-tumors. Ostatnio odwiedzona: Sierpień 2022.

[vii] ‘Stay Head and Neck Cancer Aware’ 2020 Head and Neck Cancer Awareness Survey. Data on File.

[viii] ‘About Face’ 2009 Head and Neck Cancer Awareness Survey. Data on File.

[ix]  Global Cancer Observatory 2020: Cancer Today. Dostępne na: https://gco.iarc.fr/tomorrow/en/dataviz/isotype?cancers=1_2_3_4_5_14&single_unit=50000&group_cancers=1&multiple_cancers=1&years=2030&mode=population. Ostatnio odwiedzona: Sierpień 2022.

[x] Global Cancer Observatory 2020: Cancer Today. Dostępne na: https://gco.iarc.fr/tomorrow/en/dataviz/isotype?group_cancers=1&multiple_cancers=1&cancers=1_2_3_4_5_14_32&single_unit=50000&years=2030&types=1. Ostatnio odwiedzona: Sierpień 2022.

 

Źródło: Notatka prasowa

 

 

 

©2025 Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych

Projekt i wykonanie: Net Partners